Jag byter blogg!

 
Har inte kommit helt i ordning än men från och med nu kommer jag fortsätta blogga på nya bloggen. Ska försöka flytta över alla gamla inlägg dit.. ska bara komma på hur man gör först. ;)

 
 
 
 

8 Februari

 
 

30 Januari

Försökte få lillebror att le igår. Alice har ju smilat i någon vecka och numera räcker det nästan att man
tittar på henne för att hon ska dra på smilbanden. Lillebror är däremot inte riktigt lika lättflirtad! En gång
har jag fått honom att le, en enda gång! Så igår bestämde jag mig för att lyckas igen... inte en min 
gjorde han! Efter en stund vred jag på huvudet och kollade på Alice och hon låg och log med hela 
ansiktet den lilla paddan. Underbara barn! 
 
 
Försöktet igen idag och tillslut så.. 

GRAVIDITET:
När fick ni reda på att du var gravid? 9 April 2012
Var det planerat? Absolut inte
Blev det en chock? Nja, kände det på mig. Däremot blev det en enorm chock att det var tvillingar!
Hur gammal var du? 23
Hade du mycket halsbränna? Ja efter vecka 25 hade jag en hel del.
Mådde du illa under graviditeten? Nej, inte alls.
Hade du mycket foglossning? Ja, jag hade fruktansvärd foglossning!
Hade du någon hormonrand? Ja, en svag.
Hade du sammandragningar? Ja en hel del.
Ditt sf mått som störst? Ingen aning, sista gången det mättes var i vecka 33+5 och då låg sf på 37cm så jag gissae på att det låg runt 39-40cm som störst..
Har du fått bristningar? Ja, jag fick två pyttesmå på magen.
Trodde du att det var en pojke eller flicka? Jag trodde det var en av varje.
Vad hoppades du på? Jag hoppades att det skulle bli två friska bebisar. Könsmässigt så hoppades jag på att det skulle bli åtminstone en liten lilebror.
Hade du mycket vätska i kroppen? Nej.
Hade du några speciella cravings? Jag känner alltid behov av att lukta på tvättmedel när jag är gravid, likaså denna gången. Annars var det väl inget speciellt.. hade några cravings som kom och gick.
Vad gillade du för mat? Åt allt som vanligt.
Någon maträtt du avskydde? Nej, inte vad jag minns.
Behövde du kissa ofta? Ja
Hur mycket gick du upp i vikt? ca 16kg
Är du nöjd över din graviditet? Detn kunde varit värre men den kunde också varit bättre. Det är den värsta graviditet av mina fyra.
Var du rädd för förlossniningen? Ja eftersom det skulle bli planerat snitt. Hade det varit vaginalt hade jag inte varit rädd.
Hur ser du på graviditeten idag? Nu i efterhand så känner jag mig nöjd. Men det var väldigt jobbigt!
Hur ville du att din förlossning skulle se ut? Jag ville ha en vaginal förlossning och jag ville föda naturligt utan bedövning. Innan jag fick veta att det var tvillingar så pratade jag om att föda hemma.

FÖRLOSSNINGEN:
När startade din förlossning? Vid tjugo över åtta på kvällen den 17/11 gjorde de en undersökning som visade att jag var öppen 7 cm utan att ha kännt av det mer än att magen drog ihop sig lite då och då. De bestämde då att det skulle bli akutsnitt inom en timme.
Vilken vecka var du i? 36+2
Gick du över tiden? Nej.
Hur startade din förlossning? Ctgn på morgonen visade att jag hade sammandragningar, kände dem också lite då och då under dagen men de gjorde absolut inte ont och när jag inte tänkte på sammandragningarna så kände jag dem inte heller.. Anledningen till akutsnitt var att ettan låg i fotbjudning och att jag öppnats så mycket.
När åkte ni in? Jag låg redan inlag sen 1,5 vecka. Maken åkte så fort han fick veta att det var på gång och kom sen inrusande i op.salen samtidigt som de plockade ut lillasyster ur magen.
Hur lång tid tog det? Från det att de beslutade om kejsarsnitt så tog det mindre än en timme. 
Hade du någon bedövning/smärtlindring? Spinalbedövning och efteråt fick jag mängder av ketogan (som inte hjälpte).
Grät du? Ja, eftersom jag var livrädd(!!!) och eftersom jag kände mig så ensam då min man inte var där och jag inte visste om han skulle hinna komma innan bebisarna var ute.
Vem var med på din förlossning? Min man kom först när de plockade ut bebisarna, men jag hade enorm tur eftersom mina "favoritbarnmorskor" var med. Under förberedelserna hade jag en ung, underbar barnmorska vars namn jag inte minns. Hon var en stor favorit när jag låg inlagd! När de väl körde ner mig till operation så var det skiftbyte och barnmorskan som följde med ner var samma underbara barnmorska som förlöste Isabella. Även narkosläkaren var fantastisk och en stor klippa när jag låg där så rädd och utlämnad! 
Hade du ont efteråt? Ja, jag hade sinnessjukt, galet jäva ont!! Ingen bedövning hjälpte! De gav mig mängder av ketogan (läkaren hade aldrig varit med om liknande innan och var tvungen att ringa överläkaren för att fråga hur de skulle få mig smärtlindrad. Överläkaren sa att de skulle ge mig mer ketogan än normalt) ända tills jag bad dem sluta. Jag mådde skit av ketoganet.. jag mådde illa och jag kunde inte röra mig vilket slutade med att jag låg ner och spydde i en påse som min man fick stå och hålla åt mig samtidigt som han torkade bort kräket som hamnade utanför. Det kändes inte humant så jag hade hellre ont. Natten var fruktansvärd men dagen efter började jag må lite bättre.
Vad tyckte du var jobbigast? Rädslan innan och smärtan efteråt.
Var du rädd för något? Jag var livrädd för kejsarsnittet.
Är du nöjd över din förlossning? Nej!

BEBISEN:
Mådde bebisarna bra när de kom ut? Lillebror fick hjälp att andas under någon timme men lillasyster mådde bra. De sondmatades i några veckor.
Vad blev det för kön? En pojke och en flicka.
Vad vägde han/hon? Lillasyster vägde 2350 gram och lillebror vägde 2000 gram.
Hur lång var hon/han? Hon var 45 cm lång och han var 44 cm lång.
Ville bebisarna amma på en gång? Nej, de klarade inte det.
Hade bebisarna gulsot? Nej, men de kollade lillebror ett par gånger eftersom de tyckte han såg gul ut.
Mådde bebisarna bra under neotiden? Ja
Vad fick hon/han för namn? Alice Mirabell Alexandra och Elliot Julian Alexander
Var ni överens om namnet och varför blev det just det namnet? Ja, Alice har vi fått ifrån "Alice i underlandet" och vi tycker båda att det är väldigt fint, Mirabell kommer från Astrid Lindgrens saga om dockan- Mirabelle. Elliot kommer från den lille pojken i E.T... E.T och Elliot har ett speciellt band, blir E.T sjuk så blir ELliot det också. Jag tycker det stämmer in på bandet mellan förälder- barn. Namnet är även fantastiskt fint och vi gillar det båda. Julian fastnade vi för när vi första gången hörde en låt av Julian Casablancas. Alexander/Alexandra heter alla våra barn i mellannamn, likaså maken heter Alexander.
Hur ser du på förlossningen idag? Jag skulle aldrig någonsin vilja göra om ett kejsarsnitt. Jag kan inte förstå hur någon frivilligt kan välja att göra det!
Var allting värt det? Självklart!

2 månader

Idag är det två månader sen tvillingarna föddes. Gud vad fort det har gått!
Samtidigt som det känns som det var igår de kom så känns det som om de
alltid varit här. 

Bvc

Fasen vad de växer..
Idag var det dags för bvc. 
Alice väger 3480 gram och är 52 cm lång. Hennes huvudomfång mäter 37,5 cm.
Elliot väger 3390 gram och är 53,5 cm lång. Hans huvudomfång mäter 37 cm.
 
Nu är de inte så små längre och deras kurvor har hoppat upp ett snäpp.
De ligger fortfarande under nedersta strecket på bvc- kurvorna, men de växer på bra!
Jag är nästan helt säker på att Lillebror kommer ha gått om Lillasyster även viktmässigt 
till nästa besök. ;) 
 
Vi har ökat på matningen ganska mycket. I början så fick de ca 30 ml var tredje timme
via sond. När vi kom hem så bytte vi efter någon vecka ut sonden mot flaska och gav då
ca 40 ml var tredje timme och ammade om natten. Efter ett par veckor så blev de mycket 
duktigare på att amma så då började vi med att bara ge flaska på kvällen (ersättning) för
att de skulle sova bra oxh sen ammade jag resten av måltiderna under dagen.
De fick ca 60-70 ml på kvällen. 
Nu har Lillebror börjat gnälla lite mer så vi testade ge ca 130 ml till dem var igår kväll. 
De åt upp allt och sov sen hela natten. Helt underbart! Antagligen har de inte blivit riktigt 
mätta innan då ju. Gav även ersättning vid lunch idag till dem, resten ammar jag.
Huvudsken är att de blir mätta och jag kan inte sitta med dem vid tuttarna dygnet runt,
inte med tanke på att jag har tre till att ta hand om. :/

Lillasyster ♥

 

Lillebror ♥

 
 
 
 

Bilder

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Så äntligen fick jag bilderna på tvillingarna! Som jag längtat!!
Blev en beställning av förstoringar med en gång! ;)
 
 
 
 

Vikt, längd och utraljud på hjärnan.

Har hunnit med ett par bvcbesök sen vi skrevs ut.
Bebisarna växer på bra och har nu passerat tre kilo, bägge två! 
Vad gäller Alice huvudomfång så har det fortsatt växa på fort så vi hade ultraljud av 
hjärnan inbokat till idag. Som tur var såg allt ut som det skulle.. hon har helt enkelt
bara stort huvud, liksom sin pappa och Michelle. :)

21 December
Alice- 2900 gram
Elliot- 2720 gram
 
28 December
Alice-3040 gram, 50.5 cm
Elliot- 2820 gram, 51 cm
 
4 Januari
Alice- 3330 gram.
Elliot- 3160 gram

Utskrivna från neonatal.

Idag har vi varit på neonatal i karlskrona för läkarundersökning samt utskrivning.
De har gått upp bättre denna gången än förra.. och deras utskrivningsvikter ligger på:
Alice 50cm, 2880gram.
Elliot 50cm, 2640gram (Skrev fel med 100g på fb).
De är minsann inte stora ännu, men de har ändå växt en hel del sen de föddes för
en månad och en dag sedan. Vid födseln:
Alice 45cm, 2350gram.
Elliot 44cm, 2000gram.
 
Sköterskorna på neo har skrivit en sammanfattning som de skickat till bvc, de har även
ringt bvc och pratat in på deras telefonsvarare om att vi behöver en tid på fredag för att 
kolla vikterna samt mäta Alice huvudomfång. Hennes huvudomfång hade nämligen ökat
lite "för" mycket sen förra veckan. Fortsätter det öka så kommer vi bli tvugna att göra en 
röntgen på huvudet för att se så allt är som det ska.

121217

Imorgon ska vi bort till neo i karlskrona. Vi kommer med all säkerhet bli utskrivna.
I torsdags var de här för hembesök, de har växt sig långa nu bägge två. 
Alice var 49cm lång och Elliot 50. Däremot har de inte gått upp så mycket i vikt.
Alice väger runt 2.7 och Elliot runt 2.5. Ska bli spännande o se hur mycket de växt 
till imorgon! :)

Fotografering

I torsdags förra veckan var vi hos fotografen.
Blev ju erbjudna en gratisfotografering av tvillingarna eftersom hon inte fotat tvillingar
tidigare och ville kunna använda bilderna i sitt portfolio. 
Jag väntar spänt på resultatet! 
 
Ett smakprov. ♥

Folkbokförda

Nu är de inte namnlösa längre. 
 
 

Tvillingar 2012

23 ÅR OCH MAMMA TILL FEM BARN. TROTS SKYDD FICK VI DEN 10 APRIL 2012 REDA PÅ ATT VI SKULLE BLI FÖRÄLDRAR FÖR FJÄRDE GÅNGEN OCH ETT TIDIGT VUL DEN 2 MAJ VISADE ATT DET VAR TVILLINGAR SOM VÄNTADE! DE FÖDDES MED AKUTSNITT DEN 17 NOVEMBER 2012 I VECKA 36+2. ♥



RSS 2.0